Kindergarten


Bachelor Degree 99 ساعة معتمدة

المساقات حسب المستوى

KIN 210
3 ساعة معتمدة

Theoretical & Applied Activities in Mathematics

This course aims generally at: Enables a student- teacher to understand the teaching-learning process of math in KG classes, Increase the students’ positive knowledge and prerequisites for teaching math in KG classes, Students must acquire basic competencies and educational background that are necessary to improve the teaching process, Student-teacher must be able to prepare a practically and theoretically successful lesson plan.
KIN 216
3 ساعة معتمدة

Theoretical & Applied Activities in Science

This course aims generally at: Enables a student- teacher to understand the teaching-learning process of sciences in KG classes, Increases the students’ positive knowledge and prerequisites for teaching sciences in KG classes, Students must acquire basic competencies and educational background that are necessary to improve the teaching process, Student-teacher must be able to prepare a practically and theoretically successful lesson plan.
KIN 225
3 ساعة معتمدة

Child Psychology

يهدف هذا المقرر إلى تعميق المعرفة بنواحي الطفولة المبكرة والاتجاهات الحديثة في النظر إليها وتطبيقاتها على صعيد التربية الأسرية عامة والتربية ما قبل المدرسية على نحو مخصوص. ويركز على نمو الأطفال في السنوات الست الأولى وعلى المؤسسات التربوية التي تعنى بهذا النمو أي الأسرة والحضانة وروضة الأطفال. كما يشارك الطلاب في صياغة هذه المعرفة من خلال أعمال تطبيقية ميدانية إلزامية تتعلق برياض الأطفال ومشكلاتهم من الولادة حتى عمر ست سنوات.
KIN 235
3 ساعة معتمدة

Theoretical & Applied Activities in Foreign Lang

This course aims generally at: Enables a student- teacher to understand the teaching-learning process of EFL (English as a Foreign Language) as a second language (ESL) in KG classes, Increase the students’ positive knowledge and prerequisites for teaching EFL as ESL in KG classes, Students must acquire basic competencies and educational background that are necessary to improve the teaching process, Student-teacher must know what EFL requires to be taught as an ESL, Student-teacher must be able to prepare a practically and theoretically successful lesson plan.
KIN 240
3 ساعة معتمدة

Theoretical & Applied Activities of Arabic Lang

This course aims generally at: Enables a student- teacher to understand the teaching-learning process of Arabic language in KG classes, Increases the students’ positive knowledge and prerequisites for teaching Arabic language in KG classes, Students must acquire basic competencies and educational background that are necessary to improve the teaching process, Student-teacher must be able to prepare a practically and theoretically successful lesson plan.
KIN 245
3 ساعة معتمدة

Arts & Playing

يتناول  المقرر: التعبير الفني، مراحل نمو التعبير الفني عند الأطفال، أهمية دراسة سيكولوجية رسوم الأطفال، المقومات الاساسية لأغاني الأطفال, ملاءمة النمو الفني عند الأطفال مع النواحي الجسمية والعقلية والوجدانية، الألعاب التربوية، أهميتها، الخصائص المميزة لها، أنواعها، أسس اختيارها، دور الأسرة والمدرسة والمعلمة في اختيار وممارسة الطفل للألعاب التربوية، الأنماط التعليمية، نماذج تطبيقية متنوعة للألعاب التربوية لطفل الروضة.
KIN 311
2 ساعة معتمدة

Educational Laws & Policies

A course on the educational laws which govern public and private schools, including policies related to various educational levels, certification and equivalency issues, government approval, syllabi, book authorship, examinations, and educational plans.
KIN 320
3 ساعة معتمدة

Teaching Art & Marionette

يهدف هذا المقرر إلى تعريف الطلاب بفن الدمى وأهميته في جذب الطفل, وأوجه استخدامه  (توجيه – تعليم – علاج سلوكي و نفسي,  ترفيه  ووسيلة إيضاح )  , مع التطبيق العملي في الصف.  كما يشتمل المقرر على تصنيع و تحريك الدمى وكتابة النصوص.
KIN 330
3 ساعة معتمدة

Practicum in Kindergarten

يتناول المقرر ملاحظة و تقييم أداء تجربة الطالب/المعلم الميدانية في مجال التدريس في صفوف الروضات، باشراف الجامعة  والتنسيق مع اساتذة المدرسة. يكتسب الطالب في هذا المقرر خبرات تربوية من خلال: تجربته في ملاحظة عمليات التدريس النظامية التي تجري في المدرسة، تجربته في ممارسة عملية التدريس، تمكينه من التقويم الذاتي.
EDU 110
3 ساعة معتمدة

Learning Theories

يهدف المقرر إلى التعرف على عملية التعلم، ما هي وكيف تتم، وما هي شروط التعلم الجيد ومتغيراته. بالاضافة إلى الاطلاع ومناقشة عدد من أهم نظريات التعلم وتطبيقاتها التربوية والنفسية على مختلف مجالات علم النفس والتربية، (نظرية التعلم عن طريق المحاولة والخطأ، نظرية الاشتراط الاجرائي، نظرية الاقتران، المدرسة المعرفية: نظرية الجشتلط، التعلم القائم على المعنى، التعلم الاجتماعي، نظرية المجال...)
EDU 136
3 ساعة معتمدة

Technology of Education

The course is designed to provide the educator with a broad base of knowledge about the uses of computers in education. Candidates will have hands-on experience with word processing, databases, spreadsheets, graphics software, instructional software, and teacher utilities. Other topics include software evaluation, hardware selection, and telecommunications.
EDU 206
2 ساعة معتمدة

Foundations of Education

يتناول المقرر: أهمية التربية و مكانتها في حياتنا المعاصرة, تطورها و أهمية دراسة اصولها، دراسة الأصول الفلسفية، التاريخية، الإجتماعية، النفسية، الإقتصادية و الأخلاقية للتربية، دراسة الفلسفات و النظريات و التيارات التربوية الحديثة، أسس التربية المدرسية، وظائفها و مشكلاتها.
EDU 211
3 ساعة معتمدة

Lebanese Educational System

يتناول المقرر: التعليم في لبنان، اتفاق الطائف، التعليم العالي، التعليم الأساسي، إلزامية التعليم، التسرب المدرسي، رياض الأطفال، التعليم المهني والفني، البعد الاجتماعي للمدرسة و العلاقة بينها و بين المجتمع المحلي، صيغة إعداد المعلم الموارد البشرية في الإدارة المدرسية، منهجية التقييم، التعليم في الدول العربية.
EDU 215
3 ساعة معتمدة

History of Education

A course on the development of educational thought and practices through primary sources. System of educational theory will be examined from the age of Athens & Egress to post-World War II, with special emphasis on contemporary educational practice.
EDU 221
3 ساعة معتمدة

Educational Psychology

يتناول المقرر: مفهوم علم النفس التربوي، أهداف علم النفس التربوي، مدارس علم النفس في العصر الحديث، نظريات التعلم السلوكية و المعرفية، مقدمة لدراسة نظريات التعليم، علم النفس و التحصيل الدراسي.
EDU 222
2 ساعة معتمدة

Child Development

The course covers a chronological study of children's development, including typical and atypical cognitive, linguistic, emotional and physical development. The relative influences and interactions of heredity and environment, and the impact of development on learning and school success are examined.
EDU 225
3 ساعة معتمدة

Educational Sociology

يتناول  المقرر: مقدمة في علم الاجتماع، التنشئة الاجتماعية، مقاربة سوسيولوجية للنشاطات التربوية،  التفاعل الاجتماعي وعناصره في العملية التربوية، وتأثير هذا التفاعل على المتعلم بشكل خاص، الانظمة الاجتماعية، الضبط الاجتماعي، التنمية الا جتماعية، الظواهر الاجتماعية، الوعي الاجتماعي، العمليات الاجتماعية.
EDU 230
3 ساعة معتمدة

Class Management

Examines the role of the teacher in a classroom situation: teacher-student interaction and variations in class activities.
EDU 236
3 ساعة معتمدة

Methods & Techniques of Teaching

التدريس، مفهومه و أسسه، قواعد يجب اعتمادها في طرق التدريس، العوامل المؤثرة في اختيارطريقة التدريس، أهداف التدريس، التخطيط للتدريس، التقويم التربوي، الوسائل التعليمية، طرائق التدريس، طريقة المحاضرة، طرق القصة،والمحاكاة، طريقة المناقشة والحوار، طريقة العصف الذهني، الطريقة الاستقرائية، الطريقة القياسية، طريقة الاستقصاء، طريقة تعلم المجموعات الصغيرة، طريقة تعلم الصف كله أوطريقة المجموعات الكبيرة، طريقة التعلم القائم على الخبرة، طريقة تقديم التعلم، طريقة التعلم المستقل، طريقة الوحدات، الحقائب التعليمية و طريقة التعليم المبرمج.
EDU 241
3 ساعة معتمدة

Educational Statistics

The main topics of the course are: The Nature of Probability and Statistics, Frequency Distributions and Graphs, Data Description, Probability and Counting Rules, Discrete Probability Distributions, The Normal Distribution, Confidence Intervals and Sample Size and Hypothesis Testing.
EDU 246
3 ساعة معتمدة

Building Curriculum

This course examines the history of curriculum and its structure, as well as the economical, psychological, and philosophical foundations of building the curriculum. An examination of the Lebanese curriculum is emphasized.
EDU 252
2 ساعة معتمدة

Youth / Child Literature

يتناول المقرر: أدب الاطفال: سماته وأهدافه، تنمية الاستعداد اللغوي عند الطفل، أدب الاطفال: نشأته وتطوره، القصة في أدب الاطفال، المسرحية في أدب الاطفال، الشعر في أدب الاطفال، أدب الاطفال ووسائل الاتصال الفكري.
EDU 262
2 ساعة معتمدة

General Evaluation & Assesment

The objective of this course is to develop an understanding of general assessment techniques. Students will gain skill in developing instruments that assess students' prior knowledge and skills, current understandings, and acquisition. Diagnostics, formative and summative assessment techniques are examined.
EDU 282
2 ساعة معتمدة

Counseling & Orientation of Ed.

يتناول هذا المقرر خدمات الإرشاد النفسي و التوجيه التربوي في المدارس كوسيلة فعالة في عصر تتغير فيه الاحتياجات بتسارع مذهل، وتتصاعد فيه المشكلات في البيئة المدرسية والعائلية والاجتماعية. تعتبر خدمات الإرشاد النفسي أداة تربوية ـ نفسية شاملة تساعد على إشباع احتياجات الطلاب وتقوية دافعيتهم وإثراء خبراتهم. إنها تُسهم بشكل كبير في تحقيق النمو السوي لديهم وفقاً لميولهم و قدراتهم و استعداداتهم. كما تساعدهم على حل مشكلاتهم الدراسية بأسلوب علمي تربوي، وعلى تجنيبهم الشعور بالفشل وعدم القدرة على التحصيل المدرسي و بالتالي الشعور بالنقص، مما يُحقق لهم إمكانية الاستمرار في الدراسة و متابعتها، وحل ما قد يعترضهم من صعوبات تعليمية وتعلّمية متنوعة تحول دون نجاحهم.
ADM 105
3 ساعة معتمدة

Introduction to Information Technology

Topics include the Internet; computer hardware; operating systems and application software; multimedia; network communication; personal, social, and ethical issues. Systems and application software; multimedia; network communication; personal, social, and ethical issues.
LIT 110
3 ساعة معتمدة

Arabic Language I

The primary aim of this course is to familiarize the students with correct writing styles, to avoid linguistic and spelling errors, to use proper punctuations, and to master various correspondence styles. The course also discusses the main principles of Arabic grammar through selected texts, spelling rules, writing paragraphs about subjects related to the selected texts, summary techniques, punctuations, rules of number spelling, common linguistic errors, titles, Curriculum Vitae editing techniq
LIT 120
3 ساعة معتمدة

English Language I / French Language I

This is a study skills course that aims at developing potential teacher’s proficiency in the skills of test taking, studying, word attacking, paraphrasing, restating and handwriting.
LIT 125
3 ساعة معتمدة

English Language II / French Language II

This course aims at helping potential teachers extend their knowledge of vocabulary and grammar, as well as develop their oral/aural language proficiency through watching videos, conducting role-plays, simulations, and interviews, as well as presenting reading materials (of various sources: the internet, newspapers, magazines, and so on).
LIT 105
3 ساعة معتمدة

Arabic Civilization

This course introduces the overall concepts of civilization and the most important factors that contributed to the emergence of Islamic civilization. It also encompasses the main characteristics of the Islamic civilization with particular focus on the human dimension. Manifestations of Islamic civilization in policy, management, economy, society, and sciences are emphasized.
LIT 113
1 ساعة معتمدة

Research Methodology I

This course aims at the development of a scientific orientation in the solution of educational problems. This course develops students' skills in identifying and developing research problems dealing with a variety of research designs. Basic statistical concepts are included.
LIT 114
2 ساعة معتمدة

Research Methodology II

This course aims to cover what the activity of research is, how to proceed, how to measure progress, and what constitutes success. Students must understand the research process and the rules that guide it. It provides students an overview of qualitative and quantitative methods, data collection, recording and analysis and final output of a research proposal. It also provides students with tools to look at things objectively, develop critical and scientific attitude, as well as disciplined thinking to observe objectively and finally, skills of research particularly in the age of information. By the end of this module students should be in a position to prepare and carry out a small research proposal within a three month project.